Telefoons zijn niet goedkoop. Voor een nieuw model van iPhone of Samsung betaal je al snel rond de duizend euro. Dit is natuurlijk hartstikke veel geld. Telefoons zijn helaas ook heel erg kwetsbaar. Wanneer je de telefoon per ongeluk uit je zak of hand laat vallen kan deze zomaar kapotgaan. Ook na veel gebruik of waterschade werkt het apparaat niet meer. Met een telefoonverzekering kan je de telefoon verzekeren en ervoor zorgen dat je niet zo veel geld hoeft te betalen wanneer je telefoon door een ongeluk kapot is gegaan.
Wat is een telefoonverzekering
Een telefoonverzekering werkt net zoals andere verzekeringen. Je betaalt een vast bedrag voor een periode van een jaar. Deze premie is voor de verzekeraar. Wanneer je schade krijgt aan het apparaat die voldoet aan de eisen waarvoor de verzekering is opgesteld kan je de schade claimen bij de verzekeraar. Ofwel, de kosten worden betaald door de verzekeraar. Op deze manier weet je zeker dat je niet voor hoge reparatiekosten staat wanneer je telefoon kapot gaat. Er zijn echter een aantal situaties waarbij de schade niet wordt gedekt. Het is verstandig om hiervoor de premie van de verschillende verzekeraars goed door te lezen.
Of een verzekering voor je telefoon nodig is, verschilt per persoon. Sommige mensen willen het bedrag niet betalen en geloven dat ze voorzichtig genoeg zijn met hun telefoon om deze niet kapot te laten gaan of dat deze gestolen wordt. Anderen willen natuurlijk het liefst het zekere voor het onzekere nemen en 100% zeker weten dat als hun telefoon kapot gaat ze direct geholpen worden. Zaken zoals een nieuw scherm op je telefoon zetten kunnen vaker goedkoper zijn dan een verzekering afsluiten, maar als het probleem intern ligt worden de kosten natuurlijk een stuk hoger.
De meeste telefoonverzekeraars werken net zoals bij elk type verzekering met eigen risico. Hoeveel eigen risico je moet betalen is vaak afhankelijk van de telefoon. Je betaald dus toch zelf een deel van de schade als er iets kapot gaat aan je telefoon. Dit wordt vooral gedaan om fraude te voorkomen. De meeste mensen kiezen er dus vooral voor om een telefoonverzekering af te sluiten wanneer het apparaat echt duur is, omdat de premie en het eigen risico zelf ook al aardig wat geld zijn. De prijzen hiervan zijn echter natuurlijk wel afhankelijk van de dagwaarde van je apparaat.
De dekking van een telefoonverzekering
De telefoonverzekering heeft eigenlijk maar vier dekkingen. Diefstal, overval, schade of oneigenlijk gebruik. De dekking van deze verschillende onderwerpen schijnen aardig tegen te vallen wanneer je een telefoonverzekering af gaat sluiten. De voorwaarden verschillen natuurlijk per verzekeraar, maar we zetten de gemiddelde regels even op een rijtje:
Schade
Is je telefoon kapot gegaan? Dan moet de schade op een bepaalde manier zijn voorgekomen. Zo moet je telefoon kapot zijn gegaan buiten je eigen schuld en zonder opzet. Alleen dan wordt de ontstane schade door de verzekeraar aan je uitgekeerd. Het is echter van belang dat je kan bewijzen dat de telefoon dus niet kapot is gegaan door jou.
Diefstal
In het geval van diefstal worden de kosten alleen gedekt wanneer er zichtbare schade is. Als je telefoon uit je jaszak gehaald of laat je deze ergs liggen, dan wordt dit niet uitgekeerd. Verlies wordt door de meeste verzekeringen namelijk niet gedekt.
Overval
Ben je overvallen? Dan wordt je mobiele telefoon vaak ook meegenomen. Je komt echter vaak alleen in aanmerking voor een vergoeding wanneer er geweld is gebruikt om je telefoon te krijgen, of als er een poging is gedaan tot het gebruiken van geweld waarbij je de telefoon af hebt moeten geven. Dit is echter vaak moeilijk om te bewijzen en verzekeraars kunnen hier een probleem van maken.
Oneigenlijk gebruik
Wanneer er kosten worden gemaakt met je mobiele telefoon na een diefstel met braak- of letselschade worden de telefoonkosten vergoed voor tussen het moment van de diefstel en de moment dat je de simkaart hebt geblokkeerd. Het is dan wel verplicht door de verzekeraar om je simkaart binnen 24 uur na de diefstal te blokkeren.
Je mobiele telefoon is eigenlijk al verzekerd
De meeste mensen weten eigenlijk niet dat hun telefoon vaak onder de inboedelverzekering valt. Alle producten die jij als persoon in de verhuiswagen kan stoppen vallen dus onder de inboedelverzekering. In het geval van brand- of waterschade ben je vaak dus al verzekerd. De gemiddelde inboedelverzekeraar dekt vaak kosten voor brand, rook & explosie, storm & hagel, bliksem, vandalisme, beroving & inbraak en waterschade (door lekkende apparaten of gesprongen leidingen). Als je in een van deze situaties schade oploopt is het dus mogelijk om dit te innen bij de inboedelverzekering.
Het is dus echter mogelijk om een aparte verzekering af te sluiten voor je telefoon. Deze verzekering zorgt ervoor dat je beschermd bent tegen schade door allerlei verschillende zaken, zoals hierboven al omschreven. Het is echter belangrijk om goed naar de polis van een verzekeraar te kijken. De verzekering voor de mobiele telefoon kan heel erg verschillen in polis. Ook de premie kan heel erg verschillen, hoewel deze bijna altijd afhankelijk is van de telefoon die je gebruikt.
Sommige verzekeringen bieden een vervangend toestel wanneer de reparatie langzamer verloopt. In dit geval kan je dus een leen telefoon gebruiken voor de tijd dat je de echte telefoon kwijt bent. Dit is natuurlijk heel fijn, omdat je zo gewoon nog met je eigen nummer kan communiceren met anderen.
De premie van een telefoonverzekering is vaak al aardig hoog in verhouding met de prijs van een telefoon. Daarnaast is het eigen risico ook niet eens heel laag en is de dekking niet zo uitgebreid. Het is dus voor de meeste mensen niet de beste keuze om een verzekering voor hun telefoon af te sluiten. De meeste mensen zijn al blij met de dekking van hun inboedelverzekering en reisverzekering en vinden het te veel geld om hun telefoon nog apart te verzekeren.